RETAIL future obri des de hui les seues portes sota el lema ‘RETAIL per_vindre: una mirada col·lectiva al futur del retail’, on comerciants, artesans i experts en comerç, consum, màrqueting, disseny, economia, tecnologia, fins i tot influencers de l’àmbit del retail, analitzen el futur immediat d’un sector subjecte a constant evolució i amb actors canviants, però que continuen responent als rols clàssics de venedor i consumidor.
En la sessió inaugural, Rosana Seguí, directora general de Comerç, Artesania i Consum ha recordat que: ‘l’estratègia de la Generalitat Valenciana, des de l’any passat i de cara a 2023 passa per redoblar esforços amb el sector del retail i, sobretot, apostar per la territorialitat perquè cap municipi es quede sense comerços i, al mateix temps realitzant una labor pedagògica amb el consumidor perquè aprecie el factor de proximitat que ofereixen comerços i artesans’.
Per part seua, José Vicente Morata, president del Consell de Cambres de la Comunitat Valenciana ha assenyalat que: ‘en aquest moment, les petites empreses del comerç necessiten més suport que mai. A més de per les situacions que han hagut d’afrontar, com les conseqüències de la pandèmia i ara per l’augment dels preus dels productes, és un sector que està, des de fa temps, en transformació i tensionado per l’aparició de competidors molt potents en el canal en línia’.
Morata ha destacat que: ‘des de l’any 2018, any de la primera edició de RETAIL future, les Cambres de Comerç de la Comunitat Valenciana han organitzat més de 800 jornades formatives en les quals han participat més de 10.000 empresaris i empleats del comerç. A més, més de 11.000 empreses s’han beneficiat de les accions de dinamització comercial impulsades per les Cambres de Comerç valencianes’.
Des dels seus inicis en 2018, RETAIL future ha oferit al col·lectiu del xicotet comerç i l’artesania més de 30 hores de contingut, altres 40 hores d’experiències d’èxit, més de 70 hores de ponències oferides per més de 190 ponents per a més de 1.300 assistents presencials i més de 5.000 que han seguit tota la programació d’aquests anys en remot.
Per tot això, RETAIL future s’ha convertit en un referent del sector. En cada cita ofereix nous continguts que ajuden a reflexionar, a compartir informació i experiències, a pensar en el futur del sector.
Inquietuds del xicotet comerç
En la seua intervenció, Agustín Rovira, director de l’Oficina PATECO, Comerç i Territori del Consell de Cambres de Comerç ha realitzat una radiografia del sector del retail a partir d’una enquesta realitzada entre prop de 350 comerços de la Comunitat Valenciana. Cal destacar de la seua anàlisi que: tres de cada cinc comerços veuen com un factor crític els costos energètics i que el 30% dels enquestats veuen com una cosa inajornable realitzar millores energètiques en els seus negocis.
La mateixa enquesta apunta que huit de cada deu comerços reduiran marges i la meitat dels enquestats reduirà vendes, al mateix temps que pensa a incrementar preus.
Agustín Rovira, director de PATECO, assenyala com a rellevant el fet que: ‘el 30% dels enquestats no veu la digitalització com una solució per al seu negoci, encara que sí que és veritat que vivim un procés imparable en la distribució i la digitalització farà evolucionar aqueixa funció’.